Türk turizminin 2022'de 2019 ayarlarına geri döneceğini
belirten ETİK Başkanı Mehmet İşler, 2022'de 50 milyon turist ve 45 milyar dolar
girdi hedeflediklerini, 2023 yılında ise rakamın 60 milyon turist ve 50 milyar
dolar girdiye çıkacağını söyledi.
Son iki senedir tüm dünyada hüküm süren Kovid-19 pandemisi
nedeniyle gelirleri azalan ve belirlenen hedeflerin gerisinde kalan turizm
sektörü, 2022 yılından çok umutlu. Yurt dışından, Türkiye'ye büyük bir ilgi
olduğunu belirten ve nisan ayından itibaren, rezervasyon akışında hızlanma
beklediklerini söyleyen Ege Turistik İşletmeciler ve Konaklamalar Birliği
Başkanı Mehmet İşler, 2022'de Türkiye'nin 2019 ayarlarına geri döneceğini
söyledi. İşler, 2022 yılı turizm hedefini de 50 milyon turist, 45 milyar girdi
olarak açıkladı.
"Yükseliş, nisanda başlar"
Ekim ve kasım ayındaki göstergelerde Türkiye'ye ciddi bir
talep olduğunu fakat şu an rezervasyonlarda bir yavaşlamanın söz konusu
olduğunu belirten İşler, "Şu anda İngiltere ve Almanya'da Omicron
varyantının yükseliyor ve birtakım yasakların geliyor. İşin tuhaf tarafı da
İngiltere'den çıkanlara yasak geliyor. İngiltere'de vaka sayısı hızla
yükseliyor. Almanya, Avusturya ve Fransa'da da vakaların yukarı çıkmasından
dolayı birtakım yasaklamalar geliyor. Avrupa'daki sosyal, psikolojik durum
böyle olduğu için şu anda kimse yazla ilgili bir plan yapmıyor ama 2021'in
yazından çıkınca özellikle ekim ve kasım ayında özellikle Türkiye'ye ciddi bir
rezervasyon akışı vardı. Şu anda iptaller yok, iptal gelmiyor ancak rezervasyon
akışında bir yavaşlama var. Bu, martın sonuna kadar böyle gidecek gibi
gözüküyor. Nisandan sonra artık insanlar kapalı mekanlardan dışarı doğru
gittikçe, havalar ısındıkça, aşılama oranı arttıkça ve önümüzdeki aylarda ölüm oranlarındaki
sayı düşüp de, sadece vaka sayısının yüksek olduğu gözlemlenirse piyasalara
biraz daha rahatlama gelecek. İnsanlar tatil alanlarına gelmeye başlayacak. Ama
ocak ve şubat ayları ile Omicron'un seyrinin nereye evrileceği çok önemli.
Zaten son tüketici de Avrupa'da, bu ocak ve şubatın seyrine ve buradaki tedbirlerin
ne kadar işe yaracağıyla ilgili bir bekle, gör ve izle konumunda. O yüzden de
rezervasyonlar da bir yavaşlama var ama iptal yok. Umut ediyorum ki nisan
ayının başından itibaren, Türkiye'de rezervasyon akışları çok ciddi bir şekilde
hızlanacak" dedi.
Fiyat ve hizmet avantajı
Türkiye'nin Avrupa'daki rakiplerine göre ucuz bir ülke
olması ve verdiği yüksek hizmet kalitesinin büyük avantaj olduğunu ifade eden
İşler, "Bir alman 1 Euro'ya, İtalya, İspanya ya da Yunanistan'a gittiğinde
bir kahve içiyor. Bir İngiliz de aynı şekilde. Ama düşünün Türkiye'ye geldiği
zaman 1 Pound 22 liraya gelmiş durumda. Dolayısıyla 22 tane kahve içebilme
şansına sahip burada. O yüzden kendi paraları döviz olarak, Türk Lirası'nın
karşısında değerlendiği için, buradaki alım güçleri çok arttığı için burayı
tercih ediyorlar. İki yıldır Avrupa ve İngiltere ekonomilerinde pandemi
etkisiyle daralmalar var. Dolayısıyla onlar da ekonomik olarak kendi
çıkarlarını düşünüyorlar. Türk Lirası'nın döviz karşısındaki değer kaybı,
Türkiye'yi tercih sebeplerinden biri yapıyor. Sadece bu değil, Türkiye sağlık
altyapısındaki gelişmişlik ile kovid önlem ve tedbirleri açısından Avrupa'daki
rakiplerine göre bir adım önde. Bir başka unsur da gerçekten bu ücret skalasına
göre vermiş olduğu hizmet kalitesi Avrupa'daki rakiplerinden çok daha
yüksek" diye konuştu.
"Hedef, 50 milyon turist ağırlamak"
2020 ve 2021 yılında, Avrupa'nın daha çok kendi sınırları içindeki dolaşıma izin verdiği için Türkiye'ye girişlerin az olduğunu belirten İşler, "Dolayısıyla iki yıldan beri Türkiye'ye karşı bir özlem var. Bu açlığı da 2022'de göreceğimizi düşünüyorum. Kısaca Türk turizmi 2022 yılında, 2019 ayarlarına geri dönecek gibi gözüküyor. 2021 yılını biz 29 milyon turist, 25 milyar dolar gelirle kapatacağız. Bu, yılbaşında belirlediğimiz hedeflerimizin üstünde. Yılbaşında biz 20 milyar dolar girdi, 25 milyon turist bekliyorduk. Bu, rakiplerimize göre de başarılı olduğumuzu gösteriyor. Ancak 2022 yılındaki hedefimiz 50 milyon turist, 45 milyar dolar girdidir. Bu da hemen hemen 2019 ayarlarına bir dönüştür. Ama biz bunu 2022'de yakalarsak, 2023 'te bütün Thomas Cook'un iflası, pandeminin iki yıllık süreci, geçen ağustos ayındaki orman yangınları, onun üzerinde şu andaki döviz kurundaki dalgalanmalara rağmen biz 5 yıl önce koyduğumuz 2023 yılında 60 milyon turist, 50 milyar dolar girdi hedefini yakalayacağız gibi gözüküyor. Bu da her şeye rağmen, çok büyük sorun ve engellere rağmen, Türk turizminin artık bir sektör olmaktan öte, endüstriye dönüştüğünün göstergesidir" ifadelerini kullandı.