Vatandaş 'Acente ve otel arasında fiyat farkı var' dedi,
turizmciler nedenini anlattı. Turizmciler yerli ve yabancı turist arasında
ayrımcılık yapılıyor iddialarını 'Asparagas' olarak yorumladı
Yaz sezonu geldi, herkesin hayallerini keyifli tatiller
süslemeye başladı. Erken rezervasyon yapan turizmcinin yol haritası belliyken,
işi son dakikaya bırakanları endişe sardı. Son zamanlarda yerli turistler bazı
otel ve önüne acenteler arasında yaşanan fiyat farkına tepki gösterirken
konuyla ilgili turizmcilerden yanıt geldi. Online acentelerden fiyat öğrendikten
sonra otelleri aradıklarını ve dana yüksek fiyat aldıklarını söyleyen vatandaş,
"Yerli turistlere daha yüksek fiyat mı veriliyor" diyerek tepki gösterirken
turizmci bu farkın nedenini açıkladı.
"ÇOĞU ASPARAGAS'
Otellerin her pazara farklı fiyat vermesinden dolayı böyle
bir sorun yaşandığını belirten Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği
(ETİK) Başkanı, Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı
Mehmet İşler, "Aslında 'Yerli ve yabancı turist arasında ayrımcılık
yapılıyor' gibi söylemlerin çoğu asparagas. İşin gerçeğine baktığınızda doğal
olarak dış ve iç pazar arasında fark var. Dış pazardaki nisan ayında 50 ya da
100 oda birden rezervasyon yapıyor. Örneğin, 50 oda rezervasyon yapana 10 liradan,
100 oda rezervasyon yapana 8 liradan fiyat veriyorsunuz. Yerli turist ise
turizmin en yoğun olduğu temmuz ya da ağustos aylarında iki günlüğüne oda
istiyor. Tabii ki uzun soluklu rezervasyon yapanla 2 gün rezervasyon yapan
arasında fark oluyor. Bugün gidiyorsun süper markette et başka, kasapta başka.
Bu da aynı mantık. Bir kasa domates alırsanız 10 liradan alırsınız, 20 kasa
domates alırsanız 5 liradan alırsınız. Yabancı acenteler bize 6 aylık oda
rezervasyonu yapıyor, biz de odalarımızı dolduruyoruz. Oda potansiyelini bize
ilk kim sağlarsa tabii ki uygun rakamı o alıyor.
Bazı online sitelerinin kasti olarak fiyatın altında ilana
çıktıklarını da aktaran İşler, "Turizmde bu işe 'Gel gel' deniliyor.
Müşteri çekmek için uygun fiyata ilan çıkılıyor. Acenteler turizmciyi sezon
öncesinde arıyor, 'En küçük ve en ucuz odanızı kaça verirsiniz' diye soruyor. O
oda 11 ise diğer odalar 16 lira. İşte, o küçük birkaç oda, acentelerin 'Gel
gel' fırsatı oluyor. Otellerde en fazla bir ya da iki oda böyle ucuza tutuluyor.
Mantıken misafir o oteli beğenir ama odayı bulamazsa, bir üstünü seçer. Hal
böyle olunca da acenteler satışını yapmış olur. Acenteler sezon başında o odayı
rezerve ettiği için otel bu odayı satamaz. Bu sefer tatilci arayıp fiyatı
sorduğunda bir sonraki odayı önerir. Arada çıkan fiyat farklarından biri de bu
nedenle oluyor. Turist eğer fiyattan odayı istiyorsa ya acenteden alacak ya da elini
Çabuk tutacak" ifadelerini kullandı.
Ucuza tatil yapmanın günümüzdeki tek formülünün erken
rezervasyon olduğuna dikkati çeken İşler, "Avrupalı, kasım, aralık, ocak,
şubat ya da en geç mart aylarında tatilini planlıyor, erken rezervasyondan
odasını alıyor ve parasını ödüyor. Bu, erken rezervasyonlu ve planlı dediğimiz
tatil. Erken rezervasyon yapınca 100 dolar olan odayı 50 dolara alma şansınız
oluyor. Türkler kasım ve aralık aylarında cebinden para çıksın istemiyor. Oteller
de mayıs ayının başında erken rezervasyon kampanyasını bitiriyor. Yerli turist,
bayramda üç günlüğüne tatile gitmek istiyor ama bu sefer de fiyatlardan
yakınıyor. Baktığınızda elalemin yabancısı kasım ayında parasını vermiş,
odasını almış. Bu çağrıyı bakanlık da federasyon da her sene yapıyor ama
Türkler buna çoğunlukla kulak asmıyor. Sonra da 'Ekonomik fiyat istiyoruz,
yabancıya beş bize 10 liraya veriyorsunuz' diyorlar. Son dakikayı bekleyip o
son dakikada da fiyatı yüksek bulduklarından şikayet ediyorlar. Örneğin bu
sezonda bu saatten sonra ekonomik fiyat bulmak mümkün değil. Mayıs ayı
öncesiyle şimdiki fiyatlar arasında en az yüzde 50 fark var. Türkler tatil
fırsatını kullanamıyor. Alanlar var, onlar ekonomik tatile çıkıyor, almayanlar
da şikayet ediyor. 100 oda varsa 50 tane 10 liralık odayı 5 liraya satıyorlar,
geriye kalan 50 odayı da 10 yerine 15 liraya satıyor. Arz ve talep meselesi.
Otelci için bir şey değişmiyor ama hızlı ve tedbirli olan turist kazanıyor.
Uçak koltukları da böyle. Herhangi bir hukuka aykırılık yok, arz ve talep
meselesi" dedi.
'MÜNFERİT OLAYLAR'
Turistlerin karşılaştığı bu fiyat farklarının her otel için
geçerli olmadığını söyleyen Destinasyon İzmir Başkanı Bülent Tercan da,
"Bunlar münferit olaylardır, genellikle böyle durumlar yaşamıyoruz. Büyük
acentelerle otellerin düzgün anlaşma sistemi var. Bir iki tane kendini bilmez
otelcinin yaptığı bir şey olabilir. Her sektörde olduğu gibi turizmde de işi
fırsata çevirmek isteyenler olabiliyor.
Acentelerle oteller bir fiyata anlaşır, iki kurumda da bu
anlaşma sonrası ortak bir fiyat belirlenir ve misafirlerine bu ücret sunulur.
Bu işin raconu ve kuralı budur. Aksi durumda piyasa bozulur. Bayramı fırsata
çevirmek için böyle şeyler yapıyor olabilir.
Böyle bir durumla karşılaşan vatandaşımız varsa konuyu İl
Kültür Turizm Müdürlüğü'ne bildirerek şikayet edebilir. Hangi otelde sıkıntı
yaşanıyorsa, hemen konuyla ilgili birimlere başvuruda bulunarak haklarını
arayabilirler” diye konuştu.