Türk turizminin lokomotif bölgesi Ege’den sezon öncesi
tehlike çanları çalıyor. Yunanistan’ın aleyhte kampanyaları turizmcilerin
gözünü korkutmaya başladı.
'KAYIP SEZON UYARISI'
SALGININ da etkisi ile özellikle Ege ve Akdeniz'de
hakimiyeti ele geçirmeye çalışan Yunan adaları Türkiye'nin ucuz fiyat avantajı
karşısında aşılamadaki başarısı ile durumu lehine çevirmiş durumda. Ege
Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği Başkanı Mehmet İşler, doğru
hamlelerle Türkiye'nin turizmde yeniden öne geçebileceğini kaydetti. İşler,
aşılama yolunda gitmediği takdirde "Kayıp sezon" uyarısı yaptı.
'DOĞRU PAZARLAMA'
TÜRKİYE ile Ege'nin turizm fotoğrafını çeken İşler şunları
kaydetti: "Yunan adaları tertemiz, aşılanmış şekilde gelirseniz izole
alanda sağlıklı tatil imkanı yakalarsınız' dediler. Bu doğru bir pazarlama
tekniği. Türk Lirası'nın döviz karşısında güç kaybetmesi de bizim avantajımız.
Yunanistan'da kahveyi 1 Euro'ya içen turist, ülkemize geldiğinde 11 liraya 11
kahve içebilecek."
Sektörde kritik aşılama çağrısı
Ege turizmi Yunan adaları karşısında güç kaybediyor. Avrupa
Birliği çapındaki baskılar ve Yunanistan’ın agresif kampanyaları turizmcileri
endişelendirdi.
Türkiye aşılama hızı konusunda diğer ülkelere göre geri
kalınca turizmde Yunanistan'a gün doğdu. Bu yıl salgının da etkisi ile
özellikle Ege ve Akdeniz'de hakimiyeti ele geçirmeye çalışan Yunan adaları
Türkiye'nin ucuz fiyat avantajı karşısında aşılamadaki başarısı ile durumu
lehine çevirmiş durumda. Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK)
Başkanı Mehmet İşler, henüz hiçbir şey için geç kalınmadığını, aşılamada
gereken kriterler sağlandığı takdirde Türkiye'nin turizmde yeniden öne
geçebileceğini kaydetti. ETİK Başkanı İşler, aşılamada işler yolunda gitmediği
takdirde ise karamsar bir tablo çizdi ve "Kayıp sezon" uyarısında
bulundu.
ADALAR AŞILANDI
Yaklaşan sezon öncesi Avrupa'da yaşanan hareketlilik ve
Türkiye ile Ege'nin durumu konusunda önemli değerlendirmeler yapan Ege Turistik
İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı ve Türkiye Otelciler
Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı Mehmet İşler şunları kaydetti:
"Avrupa Birliği'ne dahil olan Yunanistan adalarında aşılamalarını bitirdi.
Aşılamaları bittiğinden ve Avrupa Birliği'ne dahil olmasının da etkisi ile
turizm için bunu kullanıyor. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin kendi aralarında
turizm hareketleri olsun, vatandaşları da dış ülkelere giderek riske girmesin
diye bir tavrı var. Pandeminin yayılmaması için tedbir alıyorlar. AB önce kendi
içerisinde aşılama oranlarını yükseltiyor ve dayanışma sağlıyorlar. Yunanistan
da bu avantajın kullanarak kendi ada halkını ve turizm sektörü çalışanlarını
aşıladı. Haliyle bunu tamamlayınca da Yunan adaları tertemiz, herkese aşı
vuruldu, siz de aşılanmış şekilde gelirseniz izole bir alanda sağlıklı şekilde
tatil yapma imkanı yakalarsınız dediler. Bu doğru bir pazarlama tekniği.
Yunanistan bu avantajı kullanıp sadece Türkiye'den değil İspanya'dan da pazar
payı kapmaya çalışacak. İspanya'daki aşılama oranı da Yunanistan kadar değil.
İspanya'da kıyılar Yunan adaları gibi izole değil, karayla bağlantısı var. Bu
şekilde güven algısını da yönetiyorlar. Yani burada sadece bizden değil diğer
tüm ülkelerin turistlerini kendilerine çekerek pazar payını almaya
çalışıyorlar. Aşılamanın da etkisi ile, Yunanistan turizmde en çok pazar payını
bizim elimizden alacak. An itibarı ile biz geriye kalmış değiliz. İngiltere'ye
göre Yunanistan da Türkiye de kırmızı listede. Hollanda'da iki ülke de turuncu.
Yunanistan aldığı tedbirler ile önümüze geçmiş değil. Aşılamada geçtiler ama
listelerdeki renklerde aynı durumdayız. Aşılamayı daha erken yaptıklarından
ötürü bizden daha önce seyahat izni çıkacak gibi gözüküyor. Bu bir gerçek. Ama
bu üç ay mı olur, 6 ay mı olur bilemiyoruz. Tahminimiz en fazla 15 günlük bir
etkisi olur. Geçen sene de böyle yakaladılar. Önce Yunanistan'ı, sonra da bizi
açmışlardı." Türkiye'nin ekonomik açından turistler için önemli bir
destinasyon olduğuna vurgu yapan ve aşılamada dezavantajlı duruma düşüp
ziyaretçi kaybetmemesi gerektiğini belirten İşler, "Yunanistan sadece
Avrupa Birliği üyesi olduğundan değil, Alman tur operatörlerinin çoğu
tarafından tercih edildiğinden öncelikli. Askeri açından Amerika'nın himayesi
altında. Ekonomik açından da Almanya Yunanistan'a hakim. Bundan ötürü Almanya
Yunanistan'a ciddi manada turist getiriyor. Almanya elini çektiği takdirde
ciddi manada bir ekonomik krizle karşı karşıya kalabilirler. Almanya da
Yunanistan'a böyle bir yatırım yaptığından önceliği onlara veriyor ve fark
açabilecek bir talepte bulunmak istiyor. Fakat Türk Lirası'nın döviz karşısında
güç kaybetmesini de avantaj olarak kullanmak istiyorlar. Ülkesinde ve
Yunanistan'da bir kahveyi 1 Euro'ya içen turist, ülkemize geldiğinde 11 liraya
11 kahve içebilecek. Her ne kadar politik açından AB ve Almanya pazarı bu
şekilde dizayn etseler de, Avrupa Birliği ülkelerin üyesi vatandaşlar pandemide
ekonomik açından zorluk yaşadıklarından ötürü kendi parasının daha değerli
olduğu, daha ekonomik tercihler olan ülkeleri tercih etmek isteyecek.
Baktığımızda Yunanistan'da ve Türkiye'de güneş aynı, deniz aynı. Ülkemizdeki
tesisler daha yeni ve daha kaliteli. Haliyle turist Yunanistan'a gidip neden
daha fazla para harcayayım diyor ve Türkiye'ye gitmek istiyor. Bu yıl da böyle
olacaktır. Bunun için de aşılama oranlarını artırmamız lazım. Aksi halde haklı
sebep doğurur ve turisti bize yönlendirmezler" diye konuştu.