Turizmde bu
yaz istenilen seviyelerin gerisinde kalındığını ifade eden sektör temsilcileri;
bekledikleri performansı yakalayamadıklarına dikkat çekerek “Bu rakamlar
İzmir’e yakışmıyor” diye konuştu.
TURİST
SAYISINDA CİDDİ DÜŞÜŞ VAR
İzmir turizmde bu
yıl istenilen seviyeye ulaşamadı. 2024 yılının bitmesine kısa bir süre kala
sezon hakkında değerlendirmelerde bulunan sektör temsilcileri durumun pek de iç
açıcı olmadığını belirtti. Sektörün olimpiyatlar ve 2024 Avrupa Şampiyonası
gibi sebeplerden de kaynaklı olarak 2024 yılında aradığını bulamadığını
belirten Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği Başkanı Mehmet İşler,
'Turist sayısında ciddi düşüş var. Rezervasyonlarımız çok yavaşladı. İç pazarla
ayakta duran Çeşme, Bodrum, Kuşadası ve Ayvalık bölgeleri bu yıl çok zorluk
çekiyor. İzmir şu anda hedefinin yüzde 50'sinde. Bu rakamlar İzmir gibi bir
şehre yakışmıyor" dedi.
SIKI
POLİTİKALAR OLUŞTURMALIYIZ
Pandeminin ardından yaşanan toparlanma sürecinden sonra 2024 yılında rakamların tekrardan geriye gittiğini ifade eden SKAL İzmir Kulübü Başkanı Güner Güney, ''2023'e atak yaparak başladık ama 2024 yılında İzmir'de bulunan şehir otelleri açısından beklediğimiz performansı yakalayamadık. Yıl sonuna kadar 2 milyon ziyaretçi sayısı aşılır ancak bu yeterli mi? Bence kesinlikle hayır. İzmir SKAL olarak 3 milyon turist hedefimiz var. Bu rakamları yakalayana kadar çalışmalarımızı sürdüreceğiz. İzmir bu hedefi gerçekten hak ediyor. Belediyelerimizle, valiliklerimizle ve ticaret odalarımızla daha sık görüşüp sağlam ve sıkı politikalar oluşturmak zorundayız. Bunu yaptığımız zaman 2 yıl içerisinde koyduğumuz hedefe ulaşabiliriz" ifadelerini kullandı.
İzmir
turizminde acı tablo: Bu rakamlar İzmir'e yakışmıyor
İzmir'in 2024
yılı turizm sezonunu değerlendiren sektör temsilcileri, deniz turizminden inanç
turizmine kadar sektörde mevcut durumun kritik seviyede olduğunu belirterek
çözümü konusunda yerel ve merkezi yönetimlere çağrıda bulundu
Turizm sektörü
Türkiye ekonomisine ciddi katkı sağlayan sektörlerin başında yer alıyor.
Sektörün döviz kazandırma ve cari açığı kapatmadaki rolünün yanı sıra,
istihdama da doğrudan etkisi bulunuyor. İzmir'de Türkiye'nin deniz, inanç ve
sağlık turizmi denildiği zaman akıllara gelen öncü şehirlerinden biri fakat bu
konudaki potansiyelini tam olarak yakalayamamış durumda. Geçtiğimiz yıl Kültür
ve Turizm Bakanlığı tarafından açıklanan verilere baktığımızda İzmir'i 2023
yılı Ocak- Aralık döneminde hava ve deniz yoluyla toplam 1 milyon 491 bin 803
yabancı ziyaret etti.
BEKLENTİYİ
KARŞILAMADI
2024'ün ilk 7
ayında ise 913 bin 699 yabancı ziyaretçiyi ağırlayan İzmir son 3 yılın en
yüksek ziyaretçi sayısına ulaştı. Yapılan sektör toplantılarda İzmir'in 5
milyon turist sayısına ulaşılması hedeflense de bu rakamlara şimdiye kadar ne
yazık ki ulaşılamadı. 2024 yılının bitmesine kısa bir süre kala sezon hakkında
değerlendirmelerde bulunan sektör temsilcileri durumun pek de iç açıcı
olmadığını belirtti. Yıl sonuna kadar İzmir’e gelen turist sayısının 2 milyonu
geçmesini beklediklerini fakat bu rakamların İzmir için yetersiz olduğunu
belirten Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet
İşler, "Göbeklitepe'yi bile bir yılda 1 milyon 800 bin civarında turist
ziyaret ediyor. Turizm cenneti diye bilinen İzmir ise bugün 2 milyonu
geçebiliyorsa başarılı gösteriliyor. İzmir'in turizmde bu kadar fakir kalması
büyük bir kayıp ve ayıptır" dedi. İzmir'in elinde bulundurduğu değerlere
rağmen turizm potansiyelinin çok geride kaldığım vurgulayan İşler, "İzmir
bugüne kadar turist konusunda 2 milyon ile 2 buçuk milyon bandından gidip
geldi. Bu rakamları hiç geçemedi. Bu konuda da şimdiye kadar turizmde stratejik
olarak kalkınma planı yapılmadı. Kaç tane belediye başkanı değişirse değişsin
İzmir bu rakamları geçemiyor. Yapılması gereken tek şey var, İzmir'in biran
önce sektörle, yerel ve merkezi yönetimle ortak çalışmalar yapıp İzmir'in
tanıtımına katkı verecek orta ve uzun vadeli stratejik planların yapılması
lazım. Biz bu sene itibariyle en kötü şartlarda yıl sonuna kadar 2 buçuk
milyonu görürüz. Fakat bugün sadece Göbeklitepe'ye gelen ziyaretçi sayısı 1
milyon 800 bin. Turizm cenneti diye gözüken İzmir maalesef bugün 2 milyonu
geçebiliyorsa başarılıyım diyor. Oysa İzmir en az 5 milyon turist almalı. İzmir
şu anda hedefinin yüzde 50'sinde. Bu rakamlar İzmir gibi bir şehre yakışmıyor.
İzmir büyük kıymet ve değerle sahip bir şehir. İzmir'in turizm açısında ciddi
zenginlikleri barındırırken turizmden bu kadar fakir kalması büyük bir kayıp ve
ayıptır" dedi. Turizm sektörünün olimpiyatlar ve Avrupa şampiyonası gibi
sebeplerden de kaynaklı olarak 2024 yılında da aradığını bulamadığını belirten
İşler, "Bu organizasyonlar hem gelecek olan turisti hem de esnafın
gelememesine sebep oldu. Dolayısıyla Temmuz ve ağustos aylan kayıp yılı oldu.
Öte yandan, iç pazar çok daraldı. İç pazarda alım gücü düştüğü için insanlar
temel ihtiyaçlarını gidermek adına tatil, eğlence gibi aktivitelerden feragat
ettiler. Okulların açılmasına kısa bir süre kala vatandaşın masraftan da çok
arttı. Müthiş bir enflasyonist ortam var ama karşılığında kur artmıyor.
Turizmci kurdan da kazanmıyor. Döviz artmadığı gibi piyasadaki fırsatçılık ve
haksız kazanç durdurulamıyor. Saha düzgün bir şekilde denetlenemiyor. Turizm
sektörü tam bir kaotik ortam içinde. Turist sayısında da çok ciddi düşüş var.
Rezervasyonlarımız çok yavaşladı. İç pazarla ayakta duran Çeşme, Bodrum,
Kuşadası ve Ayvalık bölgeleri bu yıl çok zorluk çekiyor. Şu anda turizmci
açığını kapatmak için banka kredilerine bulaşmamak adına oda fiyatlarını erken
rezervasyon fiyatlarının altında vermek zorunda kalıyor" diye konuştu.
Pandemiden sonra girilen toparlanma sürecinden sonra 2024 yılında rakamların
tekrardan geriye gittiğini ifade eden SKAL İzmir Kulübü Başkanı Güner Güney,
"2023 'e atak yaparak başladık ama 2024 İzmir'de bulunan şehir otelleri
açısından beklediğimiz performansı yakalayamadık. Yıl sonuna kadar 2 milyon
ziyaretçi sayısı aşılır ancak bu yeterli mi? Bence kesinlikle hayır. İzmir SKAL
olarak 5 milyon turist hedefimiz var. Bu rakamları yakalayana kadar çalışmalarımızı
sürdüreceğiz. İzmir bu hedefi gerçekten hak ediyor. Hedefimize ulaşmak için
stratejilerimizi ve projelerimizi bu konu çapında biraz değiştirmemiz
gerektiğini düşünüyorum. Belediyelerimizle, valiliklerimizle ve ticaret
odalarımızla daha sık görüşüp sağlam ve sıkı politikalar oluşturmak zorundayız.
Bunu yaptığımız zaman 2 yıl içerisinde koyduğumuz hedefe ulaşabiliriz"
ifadelerini kullandı, inanç turizminde tanıtım eksikliğinin yanı sıra
Türkiye'nin sınır bölgelerinde yaşanan savaşların sektörü ciddi anlamda etkilediğine
dikkat çeken İzmir Turist Rehberleri Odası Başkanı Macit Şaşzade, 'Türkiye
güvenilir bir ülke diyoruz ama etrafımız karıştığı zaman etkileniyoruz. Bu sene
İsrail İran savaştı çıktı çıkacak diye çok fazla rezervasyonumuz iptal edildi.
Ayrıca uzak ülkelerden gelen turistler haritaya baktığı zaman Türkiye İsrail'in
hemen yanında deyip tedirgin oluyor. Beni arayan bazı müşterilerim 'İsrail'deki
bombardımandan siz etkileniyor musunuz?' diye sordu. Coğrafyayı anlamakta büyük
bir sıkıntı var. Onun için bu sene Ocak - Haziran ayları arasında inanç turizmi
açısından biraz olsun iyi geçtiğini söyleyebilirim ama ikinci dönem dediğimiz
Haziran - Aralık aylan arasının çok iyi geçmedi. Çünkü Türkiye'ye gelen
turistler Türkiye - İsrail, Türkiye - Mısır ve Türkiye - Yunanistan yapıyor.
Arna ağırlıklı olarak İsrail'e geçiyor. Biz rezervasyonla çalıştığımız için
önümüzü görebiliyoruz. Maalesef ki şu anda yıl sonuna kadar rezervasyonlarımız
bomboş" sözlerine yer v erdi. İnan turizminde tanıtanların eksikliğine
dikkat çekerek hükümet yetkililerine çağrıda bulunan Şaşzade, "İzmir'de
inanç turizmi açısından çok önemli yerler var fakat tanıtım olarak resmi kurumlar
tarafından çok fazla desteklendiğini söyleyemem. Daha çok özel kurumlar ve
Sivil Toplum Kuruluşları (STK) tarafından çalışmalar mevcut Hükümet tarafından
inanç turizmine yönelik çalışmalar yapılacağı söyleniyor ama sadece söylemde
kalıyor. B iz bu konuda İzmir'de çok ciddi çalışmalar yürütüyoruz. Eğitim
seminerleri düzenliyoruz. İnanç turizmi bildiğimiz kültürel turizme göre çok
daha istikrarlı ve süreci çok daha iyi yönetilen bir yol. İnan turizmi
müşterisi en sadık müşteridir ve turistler ciddi bir maddi getiri sağlıyor.
Çünkü inanç turizmine gelen insanlar belli bir amaçla gelir. O yüzden bu çok
kıymetli bir sektör ve hükümet politikası olarak bu sektörün üzerine çok daha
fazla eğilmemiz gerektiğini düşünüyorum" dedi.