Turizmin geleceği DİJİTALLEŞMEDE...
Aşılamayla birlikte piyasalarda
güven sağlanacağını öngören ETİK Başkanı İşler, Türkiye'ye 30 milyona yakın
turist geleceğini iddia etti, dijitalleşme vurgusu yaptı.
Korona virüs (Kovid-19) salgını pek
çok sektörde olduğu gibi turizmi de olumsuz etkiledi. Ege Turistik İşletmeler
ve Konaklamalar Birlik (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, yeni yılın ilk günlerinde
sektörün öngörülerini paylaştı. Ocak, şubat ve mart aylarında aşılamayla
birlikte piyasalara bir güven geleceğini öngören İşler, "Bu güven ile
birlikte erken rezervasyon satışlarının olmayacağını, olsa da çok düşük
olacağını öngörüyoruz. Marttan sonra korona virüs aşısı ile eğer ılımlı ve iyi
bir ortam olursa erken rezervasyonların marttan sonra başlayacağını
düşünüyoruz. Ama aslında bu seneye damgasını son satışların vuracağım, 2020'den
daha iyi 2019'dan daha aşağı olacağını düşünüyoruz" ifadelerini kullandı.
Beklentilerini de paylaşan Başkan
İşler, "Geçen yılki beklentimize göre yüzde yüz fazla, 2019'a göre yüzde
30 aşağılarda bir doluluk olacağını tahmin ediyoruz. Tahminen 2021'de
Türkiye'ye 30 milyona yakın turist geleceğini öngörüyoruz. İzmir'e ise bir
milyon kadar turist geleceğini tahmin ediyoruz. Bu artış sonunda açılmayan
oteller de faaliyete geçeceği için, dağılım dengeli olacağından dolayı geçen
yılın iki katının üstünde bir turist girdisi bekliyoruz. Durum böyle olunca
açılan tesisler yüzde 60-70 daha fazla istihdam yaratacak ve daha fazla vergi
verilecek. Devlete de kazanç olarak geri dönecektir" dedi.
Henüz kazısı devam eden Efes
büyüklüğündeki ikinci antik tiyatro ve İzmir'in bir cazibe merkezi olma
ihtimaline yönelik değerlendirmede bulunan İşler, "İzmir'in cazibe merkezi
olması için bir antik tiyatro yeterli değil. Çünkü çok güzel bir Efes ve Bergama
var. Ancak biz imkanlarından yeterince faydalanamıyoruz. Burada önemli olan
İzmir'in markalaşması ve turizm sahnesine çıkması için bir turizm şehrine
dönüştürülmesi gerektiği gerçeği. UNESCO Dünya Mirası Listesi'ne giren
değerlerimizi listenin içine koyarak bir paket olarak bunu İzmir markasına
çeviremediğimiz müddetçe saman alevi gibi küçük başlıklar parlar, bizleri
sadece birer değer olarak sevindirir. Ancak İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı
Sayın Tunç Soyer de bir turizmci olduğu için inanıyorum ki bu antik tiyatronun
keşfinin ardından tam da bu söylediğimiz İzmir'in turizm markası olması
konusunda ciddi alt yapı çalışmaları yapılacaktır. Ben İzmir'in turizm
değerlerinin fazlasıyla olduğuna inanıyorum ancak yeterli pay almadığım hepimiz
biliyoruz. Turizmde payın artması için başkan Tunç Soyer'in önemli bir akil
insan olduğuna inanıyorum" açıklamalarında bulundu.
Dijitalleşmenin gücünü vurgulayan
ETİK Başkanı Mehmet İşler, bu konunun turizm için de büyük önem arz ettiğini
dile getirdi. Başkan İşler, "19. yüzyıl sanayi, 20 yüzyıl ise teknoloji
devrimiydi. 21. yüzyıl dijitalleşme ve sanal dünyanın hakim olduğu, robotik
hamlelerin olduğu yeni bir dünya. Bizlerin artık dijitalleşmeyle tüm bilgilerin
depolandığı, sermaye olarak kullanıldığı ve kitleleri yönetebilme ve etkileme
şansına sahip olduğunuz için 21.yüzyıla damga vuran bu kavram turizme de
geçecek. Öyle ki, tesisler temassız aplikasyonlara yönelecek, otele gelmeden
evraklarınızı dijital olarak gönderip oda numaranızı bilip sadece anahtarı alıp
çıkmak kalacak. Kimseyi arama zahmetinde bulunmadan su istemek, kimseyle temasa
geçmeden mobil aplikasyonlarla her şeyin yapılacağını gördük. Rekabet ettiğimiz
kişilerle artık turizm alanında da rekabetimizi dijitalleşme ile yapacağız.
Uzun vadede artık turizmin geleceği de dijitalleşmede" diye konuştu.